Asiakaspalvelijan ulkoinen olemus


Asiakaspalvelian ulkoinen olemus on ensimmäisiä asioita johon asiakas kiinnittää huomiota. on siis tärkeää pitää huolta että asiakkaille antaa oikeanlaisen kuvan.



HIUKSET:

 
  • Hiusten houltaminen on tärkeä osa ulkoista olemusta. Jos hiukset ovat likaiset taikka takkuiset, kiinnitää myös asiakas niihin huomiota ja se saattaa vaikuttaa asiakkaan mielipiteisiin ja tuoda epämukavaa oloa itselle ja ympäristölle.




  • Pitkät huikset suositellaan pidettäviksi kiinni. Näin on helpompi välttää hiusten takkuuntumista ja tielläoloa. Esim. poninhännällä olevat huikset tuovat monesti myös asiallisen mielikuvan asiakkaille.
  • Siisteys pätee tottakai samalla tavalla lyhyitten hiusten kanssa. Hiukset on pidettävä puhtaina ja asiallisen mukaisena.




MEIKKI:



  • Meikin ei suositeltaisi antaa olla liian räikeä tai silmiin pistävä. Liiallinen maikkaus kiinnitää monesti huomiota myös negatiivisessa mielessä ja saattaa johta asiakkaita vääriin johtopäätöksiin asiakaspalvelijasta itsestään. Liiallinen meikkaus asiakaspalvelijalla esim. ulkoillessa, saattaa aiheuttaa meikkien valumista esim hikoillessa.



  • Asiakaspalvelijan meikkauksen olisi suositeltavaa olla luonnollinen ja liikaa huomiota herättämätön. Meikin määrän kannataisi olla suht vähäinen ettei se haittaisi toimimista tai vaikuttaisi asiakkaille liian pistäviältä. 



VIIKSET JA PARTA:
  • Parran ei saa antaa näyttää likaiseta.Myös värjätty parta/viikset saattavat olla hieman liian pistävät ja aiheuttaa skeptisyyttä asiakaspalvelijaa kohtaan.
  • Parran sekä viiksien kohdalla säännöt ovat samat kuin hiusten puhtauden suhteen. Siisteys on tärkeintä. Parran ei saisi antaa olla liian tiellä tai häiritä työntekoa.


KYNNET:

  • Kynsien ei kannattaisi antaa kasvaa liian pitkiksi, tai laitattaa turhan pitkiä tekokynsiä. Pithät kynnet saattavat katkeilla työnkuvasta riippuen.
  • Kynsien tulisi olla tarpeeksi lyhyet jotteivat ne katkea. Kynsien tulee myös olla siistit ja hyväkuntoiset.



KORUT:


  • Käytettävien korujen ei sopisi olla liian huomiota herättäviä tai asiakkaita häiritseviä. Esim. Liian suureksi venytetyt korvat tai suuri määrä lävistytksiä, saattavat häiritä tai jopa inhottaa asiakkaita tiellä olemisen lisäksi.
  • Asiakaspalvelija voi vapaasti käyttää koruja kunhan ne eivät ole lian huomiotaherättäviä. Monet kaulakorut, sormukset ja pienet korvakorut ovat hyväksyttäviä asialaspalvelijan käytössä.


KENGÄT:

  • Liian korkeakorkoiset kengät saattavat olla hyvinkin haastavat asialaspalvelijan tehtävästä riippuen. Kenkien ei pitäisi myöskään olla liian juhlalliset tai päinvastoin.    Kuvahaun tulos haulle over high high heels
  • Asiakaspalvelijan kenkien tulee olla siistit ja asialliset. Kengissä voi olla myös pientä korkoa halutessa. Kengät tulee aina kuitenkin sopeuttaa toimenkuvaan kuuluen.


HAME:


  • Asiakaspalvelutehtävissä hameen ei kuulu olla liian lyhyt. Lyhyt hame saattaa olla häiriötekijä sekä paheksuttavaa asiakkaiden mieleen. Hameen ei myöskään tule olla liian kireä ja ihonmyötäinen. Materiaalina myöskään esim. nahka ei ole suositeltavaa.


  • Hameen kuuluu olla tarpeeksi pitkä ja siisti. Asiakaspalvelijan vaatetukseen muutenkin sopiva ja asiallinen.


HOUSUT:

  • Housujen ei tule olla liianlisen lyhyet ja paljastavat. Myöskään liian revityt housut eivät ole suositeltavia.


  • Pitkät sekä tummat housut ovat useasti suositeltavia. Housut pitää kuitenkin soveltaa työhön sopivaksi niin tarvittaessa.



ILME:

  • Ilmeet ovat luultavasti tärkein ulkoinen yksityiskohta asiakaspalvelijalla. Mikäli Työntekijän ilmeet implikoivat tympääntyneisyyttä, tylsistyneisyyttä tai kiinnostumattomuutta, huoma asiakas sen yleensä samantien.

  • Asiakaspalvelijan iloinen ja aurinkoinen ilme on mahtava vastaanotto asiakkaalle ja kertoo työntekijän tyytyväisyydestä jolloin sama virtaa asiakkaaseen. 




ESIMERKKEJÄ ASIAKASPALVELIJAN ULKOISESTA OLEMUKSESTA:


Kuvien työntekijöiden olemus hohkaa positiivistä ja asiallista henkeä. 
 Puhelimen välityksellä työskennellessä asiakas kuulee työntekijän iloisen äänensävyn ja jaksaa todennäköisimmin siten kuunnella asian loppuun saakka. 
Uniformuja pitävät asiakaspalvelijat, kuten kauppiaat ja lentoemännät, ovat vaadittuja pitämään omia työasujaan ja käyttäytymään asianmukaisesti. Kuvien esimerkit tuovat ilmi jokaisen asiakaspalvelijan omaa toimenkuvaa ja kuinka ulkoise tekijät saavat olemuksen asialliseksi.

Kommentit

Lähetä kommentti